Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen, kendisini URAYSİM Projesini engellemekle itham eden AK Parti Eskişehir Milletvekili Fatih Dönmez ve Ak Parti Meclis Üyesi Murat Özcan’ın iddiaları ile ilgili açıklamalarda bulundu.

aac6f13c-94f1-4008-ba7c-d08054c972cf

-AKP Eskişehir Milletvekili Fatih Dönmez ile AK Parti'li Murat Özcan'ın basına verdikleri demeçlerde sizi URAYSİM'i engellemekle itham etmesine ne diyorsunuz?

-Mahkemenin URAYSIM Projesiyle ilgili iptal kararı bilim adamlarından oluşan bilirkişi raporuna dayanmaktadır. Sayın Milletvekilinin açıklamasında yer aldığı gibi Alpu Ovasının Bakanlar Kurulu Karanı ile ilan edilen Büyük Ova sınırları içerisindeki alan 51.000 hektardır. Ancak Sayın Milletvekilinin yanıldığı husus şudur ki; URAYSIM'in test merkezi yapımı için kullanılacak alan $1.000 hektarın %0.5'i gibi masum bir rakam değildir. Bu projenin gerçekleşmesi durumunda sadece bu %0.5'lik kısım değil bir daire, ya da oval şekilde tanımlayabileceğimiz döşenecek rayların iç kısmındaki ve çeperindeki etki alanlarını da kapsamaktadır. Sonuçta Sayın Milletvekili sadece ray izlerinin olduğu kısımları hesaba katmaktadır. Oysaki rayların planlanacağı bölge iç kısmında herhalde artık bir tarım faaliyetinin olması düşünülemez. Raylar bu alanı sınırladığında, tarım yapılacak alanlara çiftçiler ve tarım makinaları uçarak mı gireceklerdir? Bu kaçınılmaz sonuç Alpu Ovasını da içine alan ve şehir planlamasında yol, barınma ihtiyacı vb. gibi fonksiyonları da doğal olarak bu bölgeye çekeceğinden bu test merkezinin olumsuzluklar oluşturacağı da açıktır. Dolayısı ile bu projenin hayata geçirilmesi durumunda Alpu Ovasının bundan sonrakiaşamada tarımsal verimliliğini koruyacağı iddiası, sığ ve hayal ürününden ibarettir.

harita

-Milletvekili Dönmez bunları bilmiyor mu?

İmara açılan tarım alanlarına gelince Sayın milletvekilinin imar konularına çok da vakıf olmadığı ortadadır. Bizim Büyükşehir Belediyesi olarak amacımız kişisel rantlar değildir, hiçbir planlama aşamasında da olmamıştır. Amacımız halkımıza sağlıklı bir kentleşme sunmaktır. Bunu da kentin ihtiyaçları, değişen dinamikleri çerçevesinde ilgili yasal mevzuata bağlı kalarak gerçekleştirmektir. İmar planları hazırlanırken bir takım altlıkları olur. Yani bomboş bir kağıda imar planı çizilmez. Nedir bu altlıklar? Birçok kurum ve kuruluş görüşlerinin yanı sıra içlerinde olmazsa olmaz ve en önemli girdi, tarım alanlarının tarım dışı amaçlı kullanım izninin olması ve özellikle Eskişehir gibi genç alüvyon zemin üzerinde daha da dikkatli olmayı gerektirir. Bu yıl Şubat ayında yaşadığımız büyük depremde de gördüğümüz üzere, zeminin durumu ve jeolojik ve jeoteknik etütler önemlidir. Bu iki etüt ilgili kurumların onayından, kabulünden geçer. Tarım etütlerinde yani bir alanı imara açarken olmazsa olmaz Tarım İl Müdürlüğü ve bağlı bulunduğu Bakanlık tarafından yazılı izin verilmesi durumunda bir yerin ya da alanın imara açılması ancak gündeme gelebilir. Öte yandan planlama çalışmaları bir hiyerarşik düzen içerisinde gerçekleştirilir. Öncelikle 100.000 ölçekli Çevre Düzeni Plani, sonrasında 25.000 ölçekli Nazım Plan, sonrasında 5.000 ölçekli Nazım Plan ve nihayetinde 1/1.000 ölçekli yapılaşma kararlarının yansıtıldığı uygulama imar planları gelir.

URAYSIM-Projesi-Arazileri-‘Arkeolojik-Sit-Alani‘-ve-‘Tarim-Arazisi‘-Cikti

-Eskişehir'in 25.000'lik planı var mı?

Şehirler sürekli büyüyen ve ihtiyaçları değişen organik yapıda oluşumlardır. Eskişehir'de alt ölçekli planların anayasası olarak kabul edebileceğimiz ve ülkenin bu konudaki duayen akademik kadrolarında oluşan İTO'nun bilimsel araştırmaları neticesinde ortaya çıkan ve Meclisçe kabul edilen 1/25.000 Nazım İmar Planı mevcuttur. Eskişehir, gelişen sanayi ve hizmet sektörüne sahip olması ayrıca köklü üniversitelerin kente yer alması sebebiyle sürekli göç alan bir şehir niteliğindedir. Kentin mevcut dokusu zamanla artan taleplere cevapsız kalmaya başlamış olmakla birlikte konuya 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı ile üst ölçekli planlama yaklaşımıyla çözüm üretilmiştir. Şöyle ki mevcut durumda kentin doğusu sanayi alanları ile kuzeyi sivil havaalanı ve üniversite alanı ile güneyi ise orman alanları ve topografik eşiklerle sınırlanmış durumdadır. Bu kapsamda kentin mevcut eğilimleri, ulaşım ve altyapı imkanları, topografik yapı gibi kriterler ve daha önceden alanda yapılan çalışmalar da dikkate alınarak; 1/25.000 ölçekli Nazım Imar Planında, Bursa Yolu ve çevresi mevcut kent lekesiyle bütünleşecek şekilde birincil öncelikli gelişme alanı olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte kentin güneydoğusunda sanayi alanlarında çalışan nüfusa da hizmet edecek şekilde TOKI projeleri ve Sultandere yerleşimi ile bütünleşecek gelişme konut alanları da belirlenmiştir. Ayrıca bahse konu plan ile kentin doğusunda mevcut OSB alanları ile entegre olacak sanayi alanları, küçük sanayi alanları, lojistik ve depolama alanları öngörülmüştür. 1/25.000 ölçekli Nazım Imar Planının, Büyükşehir Belediye Meclisince onaylanmasından sonra nazım imar planı ile belirlenen gelişme alanları Büyük Ova Sınırı içerisine alınmıştır.

Adsız-56

-1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planının kabulünden sonra işlemler tamamlandı mı?

Sonraki süreçte 1/25.000 ölçekli Nazım Imar Planında Gelişme Konut Alanına isabet eden yaklaşık 2.164 hektarlık alanın alt ölçekli imar planlarının hazırlanabilmesi adına 2018 yılında bahse konu alanın tarım dışı kullanımına ilişkin izin süreci başlatılmıştır. Talebimiz 2019 yılında II Toprak Koruma Kurulunca uygun görülmüş bunun üzerine Büyükşehir Belediye Meclisince oybirliği ile kamu yararı kararı alınmış ve söz konusu karar Valilik kanalıyla Bakanlığa iletilmiştir. 2020 yılında dönemin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından alınan Bakan Oluru bulunmasına ve 2021 yılında da Toprak Koruma Kurulu tarafından tekrar Karar alınmış olmasına rağmen, gelinen noktada yaklaşık 5 yıllık sürecin sonunda, herhangi bir gerekçe gösterilmeksizin Bursa Yolu Gelişme Konut Alanının tarım dışı kullanımına izin verilmemiştir. Planlama çalışmalarında en önemli kriterlerden biri tarım dışı kullanım izninin alınması olduğundan bahse konu izin alınmaksızın üst ölçekli planlar ile öngörülen Eskişehir kentinin en önemli ve en büyük gelişme alanı olan Bursa Yolu gelişme aksında alt ölçekli planlama çalışmaları, ne yazık ki, yürütülememekte ve bu alanlar gelişmeye açılamamaktadır.  Aynca 1/5.000 ölçekli Revizyon Nazım Imar Planı çalışmalarında kent merkezi ile bütünleşebilecek gelişme potansiyeli bulunan bölgeler için yine 2021 yılında tarım dışı kullanım izni alınmak üzere 11 Tarım ve Orman Müdürlüğüne başvuru yapılmış ancak geçen süre zarfında alanlara ilişkin olumlu yada olumsuz herhangi bir cevap verilmemiştir. Dolayısıyla üst ölçek planlarda öngörülen konut alanlarının alt ölçekli planlarda ele alınmasına ilişkin gerekli tüm çalışmalar ve başvurular Belediyemizce yürütülmesine karşın çalışmalarımız Tanm Il Müdürlüğü ile Tarım Bakanlığınca "uygun görülmemiştir." Şeklinde cevaplarla engellenmektedir.

-Sayın Milletvekili ve Büyükşehir Belediye Meclis üyesi Murat Özcan'ınn tarım arazilerini korumadığınız konusundaki iddialarına ne diyorsunuz?

Sayın Milletvekili ve Murat Özcan'ın demecinde geçen tarım arazilerini korumak, tarımsal verimi artırmak için çalışmadığımız iddiasına gelince. Gerçi bu konuda neler yaptığımızı hemşerilerimiz ve tüm ülke biliyor. Bu konuda yaptığımız işleri tekrar belirtmek gerekirse ekim yapılmayan tarım arazilerinin üretime kazandırılması amacıyla, Büyükşehir Belediyemiz ve İlçe Belediyeleri arasında Alpu, Seyitgazi, Mihalgazi, Sivrihisar, Mahmudiye, Mihalıççık ilçeleri) imzalanan İşbirliği Protokolü ile 2.000.000 metrekarelik  belediyemiz mülkiyetinde olan tarım arazimizi üretime kazandırdık. 2023 yılında Han ilçesinde ekim yapılmayan 1600 dekar tarım arazisinin üretime kazandırılması amacıyla 97 çiftçiye aspir tohumu dağıttık. 2018 yılında Sarıcakaya ve Mihalgazi ilçelerimizde 2.500.000 (iki milyon beş yüz bin) adet marul fidesi ve 250.000 adet(iki yüz elli bin)domates fidesi, 2019 yılında Seyitgazi İlçesi Şükranlı Mahallesinde 25.000(yirmi beş bin) adet lavanta fidesi, 2019 yılında Çifteler İlçesinde 20.000(yirmi bin) adet domates fidesi ve 2022 yılında Sarıcakaya ilçesin 15.000 adet zeytin fidanı dağıtarak çiftimize destek verdik. İpek Böcekçiliği Geliştirme Projesi ile zor günlerden geçen çiftçilere 5 yılda 300 bin dut fidanı dağıttık.  2022 ve 2023 yıllarında Türkiye'de ilk defa yapılan Hasat desteği projesi ile toplamda 14 ilçemizde 1.516 çiftçimizin 36.150 dekar hububatının hasat işlemini gerçekleştirdik. Sıvı gübre dağıtım projesi kapsamında iyi tarım uygulamalarını teşvik etmek ve girdi maliyetlerini azaltmak amacıyla 2023 yılında 1.114 çiftçimizin 55.700 dekarlık tarım arazisini gübrelemesi için 67 ton sıvı gübre dağıttık. Kadın üreticilerimizi geliştirmek amacıyla 77 kadın üreticimize arılı kovan ve arıcılık ekipmanı desteği verdik. Türkiye'nin kurtuluş reçetelerinden olan kuru tarımın önemini vurgulamak için konusunda uzman bir çok konuğu Eskişehir'de ağırlayarak Kuru Tarım Yeniden Zirvesi gerçekleştirdik. Üretici marketimiz ile 30'un üzerinde üretim kooperatifinden ürün alarak kırsalda kalkınmayı desteklemeye devam ediyoruz. Bu faaliyetler kırsalda yaşayan vatandaşlarımızın sosyo-ekonomik yaşamlarına katkı sağladığımız kırsalda üretimin geliştirilmesi, tarımsal faaliyetlerin çeşitlendirilmesi, çiftçimizin desteklenmesi ve tarımsal alanların maksimum fayda ile kullanılması amacıyla gerçekleştirdiğimiz işlerimizden sadece birkaçıdır.

Editör: Sakarya Gazetesi