12 Aralık 1891'de batması sonrasında çıkarılarak onarıldı ve aynı yıl içinde yeniden denize indirildi. 1894'te İdare-i Mahsusa'ya devredilen gemi, bu tarihten itibaren "Panderma" adıyla Osmanlı denizlerinde yük ve yolcu taşımacılığına başladı.

Tarihi görev

28 Ekim 1910'da Osmanlı Seyrüsefain İdaresi kurulunca geminin adı "Bandırma" olarak değiştirildi ve posta vapuru olarak kullanılmaya başlandı. 19 Mayıs 1919'da Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ü ve silah arkadaşlarını Samsun'a getirerek önemli bir tarihi görev üstlendikten sonra, Bandırma Gemisi posta hizmetlerine devam etti. Ancak, 1924 yılında "Türkiye Seyrüsefain İdaresi" tarafından hizmet dışı bırakıldı ve 1925 yılında İlhami Söke'ye satıldı.

LÖSEV 12 ay mutlu 'et'meye kararlı LÖSEV 12 ay mutlu 'et'meye kararlı

İlhami Söke tarafından satın alındıktan sonra gemi, 4 ay içinde Haliç'te söküldü. Ancak, geminin orijinal çizimleri kullanılarak yeniden inşa edildi. 07 Şubat 2005 tarihinde Bandırma Vapuru'nun kullanım hakkı ve işletmesi Samsun Büyükşehir Belediyesi tarafından devralındı ve müze haline getirilerek 19 Mayıs 2006 tarihinde ziyarete açıldı.

Balmumu heykeller

Geminin içindeki kamarada, Mustafa Kemal Paşa ve dört silah arkadaşının balmumu heykelleri bulunmaktadır. Ayrıca, 1878 yılına ait duvar saati, telefon, harita ölçüm malzemeleri, yangın tüpü, masa ve sandalyeler gibi eserler sergilenmektedir.

Savaş malzemeleri

Milli Mücadele Parkı ve Açık Hava Müzesi içinde, Çanakkale Savaşı'ndan İzmir'in düşüşüne kadar uzanan zorlu mücadeleyi simgeleyen seramik rölyefler bulunmaktadır. Samsun ve ilçelerinden kaybettiğimiz 1200 şehidin adlarının yer aldığı şehitler yazıtı, 10 adet bronz rölyef, yedi figürlü Milli Kurtuluş Anıtı ve İstiklal Mücadelesi'nde kullanılan savaş malzemeleri de müzede sergilenmektedir.

Editör: Sakarya Gazetesi