Sosyal medya aynı anda standart sosyalleşmenin yerini alıp bir de online alışverişin merkezi olunca, dolandırıcıların ana faaliyet alanı haline geldi. Sosyal medyadan sponsorlu bir şekilde gelen alışveriş reklamları ve farklı kimliklere bürünüp atılan mesajlarla beraber, dolandırıcılık teşebbüsüne maruz kalmak oldukça standart bir hal aldı. Zaman zaman bu köşede farklılaşan dolandırıcılık yöntemlerine değiniyoruz, sosyal medyadaki yöntemlerden de ayrıca bahsetmek gerek.
En sık kullanılan ve başarılı olan yöntemlerden birisi sahte arkadaş mesajları. Tanıdığınız, iletişim içerisinde olduğunuz bir kişinin sosyal medya hesabını ele geçiren dolandırıcılar, sizden acil borç para, kontör gibi isteklerde bulunuyor veya indirim kuponu gibi bir fırsat olduğunu, isterseniz satabileceklerini söylüyorlar. Güvendiğiniz tanıdığınız bir kişi olduğu için isteği yerine getirdiğiniz an da dolandırılıyorsunuz. Sosyal medyadan bir tanıdığınız sizden maddi bir şey istediğinde bunu yerine getirmeden önce doğrudan iletişime geçmekte fayda var.
Son dönemde sıklıkla karşılaşılan yöntemlerden birisi de sahte olan ama resmi platformdan gelmiş gibi gözüken hesapların mesajları veya mailleri. Mesaj gönderen kişi İnstagram, Twitter gibi platformların ana sağlayıcısıymış gibi gözükürken, mesaj içeriğinde, tıklamanız istenilen ve tıklamanız halinde kişisel bilgilerinizi ele geçirmelerini sağlayan bir link mevcut. Şüpheci yaklaşmaz ve linke tıklarsanız birçok bilginiz dolandırıcıların eline geçmiş oluyor.
Avukat, doktor gibi unvan sahiplerini dolandırmaya yönelik bir girişim de yine sahte linkler üzerinden yürütülüyor. Sosyal medyada tanımadığınız bir meslektaşınız gibi gözünken hesaptan “Meslektaşım, şu sayfada sizin hakkınızda bir şikayet var, bakın isterseniz” şeklinde mesaj alıyorsunuz ve sayfa linkini tıklamanız yönünde kandırılıyorsunuz. Sonuç yine çalınan kişisel veriler ve hatta bazen banka hesapları.
Sosyal medya hesaplarının aynı zamanda alışveriş için veya alışveriş sitelerinin reklamları için kullanılması da dolandırıcılar için bir fırsat. Özellikle elektronik ve kıymetli alışveriş ürünlerini çok cazip bir fiyat üzerinden satıyor görünen hesaplardan alışveriş yapıp ürünü hiçbir zaman teslim alamayan birçok insan var.
Sosyal medyada dolandırıcıların avantajı, kurbanları ile yüz yüze gelmeden kolaylıkla farklı bir kişi, kurum gibi görünebilmeleri ve internetin hızı ile insanları kandırabilmeleri. Normal şartlarda tanımadığımız bir insandan gelen mesajı, bir kurumdan gelen yazıyı şüpheyle karşılar, bir ürünü ederinden çok ucuza gördüğümüzde sorgularız. Ancak sosyal medyada güven uyandıracak şekle giren dolandırıcıların, sizi kötü niyetli bir linke tıklatmaya yetecek kadar ikna etmeleri yeterli. Uyanık olmakta fayda var.