6502 Sayılı tüketicinin korunması hakkında Kanun’da ‘’işyeri dışında kurulan sözleşmeler’ çerçevesinde yapılan alışverişlerde tüketicilerin mağdur olmamaları için dikkat etmeleri gereken hususları ilgili kanun belirlemiştir. Tüketiciler bu yöntemle yapacakları alışverişlerde dikkat etmeleri gerekenleri sizlerle paylaşacağım

***

Öncelikle sizlere doğrudan mal satmak isteyen kişilere Ticaret İl müdürlüğü tarafından verilen işyeri dışından satış yetki belgesini sorun. Gerek duymanız halinde kişiyle ilgili internet üzerinden yetki belgesini sorgulayabilirseniz. İlgili yönetmelik ‘’İş yeri dışında kurulan sözleşmeler yazılı olarak yapılmadıkça geçerli olmaz’’ Diyor. Yani biz mal alımında mutlaka yazılı bir sözleşme yapmalıyız. Öyle sıradan bir kart üzerine yazılmış bir adresle satış olmaz ve Kanun’da bunun geçersiz bir satış olduğunu söylüyor. Kurulan sözleşmelerin en az on iki punto büyüklüğünde anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde düzenlenmesi ve sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi zorunludur. Geçerli bir sözleşme kurmamış olan satıcı veya sağlayıcı, sonradan sözleşmenin geçersizliğini tüketicinin aleyhine olacak şekilde ileri süremez. Kanun sözleşmenin kurulması konusunda açık bir dille belirlemiş.

***

Ön bilgilendirme ve Sözleşme Yükümlülüğü; ‘’Tüketici, iş yeri dışında kurulan sözleşme ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklif ile bağlanmadan önce; Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri, Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı ile iletişim bilgileri, Mal veya hizmetin Türk Lirası olarak vergiler dahil toplam fiyatı, Cayma hakkının olduğu durumlarda, cayma hakkının kullanılma şartları, hususlarında satıcı veya sağlayıcı tarafından en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır. Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir’’.

***

Yine işyeri dışında kurulan sözleşmeler yönetmeliği Cayma hakkı maddesinde ‘’Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içerisinde de cayma hakkını kullanabilir.

***

Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde; ‘’Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim aldığı Gün, Bir den fazla parçadan oluşan mallarda tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim aldığı Gün, Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün, Esas alınır. Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez. Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır’ ’diyor Yönetmelik. Tüketiciler olarak yasal haklarımızı bilerek alışveriş yapmalıyız.