Teknolojinin gelişmesiyle birlikte yaşamımızda da büyük ölçüde yerine alan internet bizlere her alanda olduğu gibi alışverişlerde de büyük kolaylıklar sağlıyor. İnternete girerek istediğimiz ürüne anında ulaşabiliyoruz. Ancak her ne kadar internet üzerinden yapılan alıverişler kolay zahmetsizce olsa da zaman zaman tüketicilerin mağduriyetleri ile karşı karşıya gelinebiliyor. İnternet üzerinden yapılan alışverişlerdeki şikayetler maalesef son aylarda çoğaldı.

***

Firmaların internet sayfasında sundukları ürünleri tüketiciler sipariş üzerine satın alıyorlar. Sipariş verdikleri ürün bedelini ödüyorlar. Ancak bazı firmalar sipariş edilen ürünü vaat ettikleri tarihlerde teslim etmiyorlar. İlgili firma ürünü teslim edeceği tarih Zamanını geçirdikten sonra tüketiciye geri dönüyor’ ’sipariş etmiş olduğunuz ürünü size göndermiyoruz bu nedenle ödemiş olduğunuz ürün bedelini size iade ediyoruz’’ diyorlar. Bezende ücreti de geri vermeyen firmalar var. Bu durumla ilgili o kadar çok şikayetler geliyor.

***

Ticaret Bakanlığı geçtiğimiz günlerde mesafeli satış sözleşmeleri ile ilgili zaman zaman yaşanan sıkıntılar ile ilgili yapmış olduğu açıklamada’ ’Teknolojinin hızlı gelişimi, dijitalleşmenin yaygınlaşması, özellikle Covid-19 Pandemisi sonrası yaşanan tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarının da değişmesi ile elektronik ticaretin genel ticarete oranının her geçen gün arttığı gözlemlenmektedir’’ diyor. Bakanlık mesafeli satış sözleşmeleri çerçevesinde e ticaretle yapılan alışverişlerde mevzuata aykırı hareket eden ve tüketicilerden gelen şikayetleri değerlendirerek firmaları mercek altına almış ve yapmış odluğu denetimlerde tüketicileri mağdur edenler hakkında para cezaları uygulamış ve denetimlerin devam edeceğini ifade etmişler.

***

Ticaret Bakanlığının bu konudaki açıklamasında ve yapmış olduğu denetimlerle ilgili de acıkmasında ‘’ Ticaret Bakanlığı olarak, girdi maliyeti ve döviz kuru artışı gibi gerekçelerle ya da fiyat artışlarından yararlanarak daha fazla kar elde etme amacı ile ödemesi yapılan siparişlerin stokta bulunmama gibi gerekçelerle iptal edilmesi neticesinde tüketicilerimizi mağdur eden uygulamalar başta olmak üzere mesafeli sözleşmelerde cayma hakkı kullanımında bedel iadesi ile teslim ve ifa yükümlülükleri sıkı bir şekilde denetlenmektedir. Bu kapsamda 2023 yılında denetlenen 61 firmadan mevzuata aykırı uygulamaları tespit edilen 44 firmaya toplam da 78.530.902 TL idari para cezası uygulanmıştır. Gelişen ve değişen ekosisteme bağlı olarak e-ticaret sektörü başta olmak üzere tüketici haklarının korunması, mağduriyet yaşanmaması ve adil rekabet şartlarının sağlanması için etkin, yoğun ve yaygın denetimlere Bakanlığımızca devam edilecektir’’ diyerek Tüketicileri mağdur edenlere karşı tüketicileri koruyan her türlü çalışmaları yapılacağını söylüyor.