6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun tüketicilerin satıcı ve sağlayıcıların yükümlülüklerini belirlemiştir. Tüketicilerin mal ve hizmet alımların da yaşanan uyuşmazlıklarda izlenecek yollarında net bir şekilde ilgili kanun ortaya koymuştur.
***
Tüketicilerin bazen haklı iken haksız duruma düştüklerini görüyoruz ya da yanlış bilgilere sahip olduğumuz zamanlarda oluyor. Örneğin mesafeli satış sözleşmeleri yönetmeliği tüketicilere on dört gün içinde hiç bir cezai şart olmadan cayma hakkı vermiş ama mesafeli alışverişlerde her mal alımından da cayamıyoruz.
***
Mesafeli satış sözleşmeler yönetmeliğine göre Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz: ‘’Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya hizmetlere ilişkin sözleşmeler. Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler ’den
***.
İlgili yönetmelikte belirtilen ‘’Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler. Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler. Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler ‘den cayamayız.
***
Bir başka cayamadıklarımız ‘’Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler. Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler. Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler. Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin sözleşmeler. Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler’ ’den cayamayız.
***
Tüketiciler olarak mesafeli alışverişlerde ilgili kanun bizlere on dört gün içinde cayma hakkı vermiş ve cayamayacağımız ürünlerinde neler olduğunu açıkça belirtmiş. Cayabileceğimiz ürünlerde ise cayma hakkımızı kullanırken mutlaka yazılı bildirimle karşı tarafa bildirmemiz gerekir. Cayma bildirimini iadeli taahhütlü posta yoluyla karşı tarafa bildirmemiz en güvenli ve ispat açısından da önemli olduğunu söylemek isterim.