Geçtiğimiz günlerde Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre ülke genelinde tüketici hakem heyetlerini yılın ilk dört ayında yapılan tüketici şikayetlerini istatistik olarak açıkladı. Yılın ilk dört ayında tüketici şikayetlerinde ilk sırayı ayakkabılar almış. Açıklamada ‘’Ürün ve hizmet bazında dağılımında en çok ayakkabıya yönelik şikayette bulunulduğu görüldü. Toplam başvuruların yaklaşık yüzde 12,8’i (30 bin 924 adet başvuru) ayakkabıya ilişkin olarak gerçekleşti’’ deniliyor. Geçtiğimiz yıllar içerisinde de tüketici şikayetleri arsında ayakkabı şikayetleri ilk sıralarda yer almıştı. Demek ki ayakkabı üretiminde bir sorun var ki bu kadar şikâyet geliyor bu konuyu uzmanlar incelemeli. Bu durumun ciddi anlamda üzerine gidilme ve ayakkabı şikayetlerinin nedenleri neler olduğu tespit edilmeli diye düşünüyorum
***
Tüketici şikayetleri arasında üst sıralarda yer alan şikâyete konu ise Banka kredi kartları üyelik ücretidir. Bu şikâyet konusu da yüzde 5,67 ile kredi kartı üyelik ücreti (13 bin 684) başvuruları yapılmış. Diğer şikayet konuları ise, yüzde 4,68 ile kıyafet (11 bin 299), yüzde 4,25 ile cep telefonu (10 bin 248), yüzde 3,94 ile mobilya (9 bin 500), yüzde 3,31 ile internet abonelikleri (7 bin 992) ve yüzde 2,48 ile GSM aboneliği (5 bin 990) olmuş.
***
Sektörel bazda ise sırasıyla yüzde 57,72 ile en çok perakende ticaret sektörüne (139 bin 146), yüzde 10,63 ile finansal hizmetler sektörüne (25 bin 628) ve yüzde 8,83 ile abonelik hizmetleri sektörüne (21 bin 305) yönelik yönelik başvurular izlemiş.Yapılan açıklamada ‘’Tüketici hakem heyetlerine 2024 yılının ilk dört ayında toplam, 247 bin 966 adet uyuşmazlık tüketici hakem heyetleri tarafından karara bağlandı. Yapılan başvuruların toplam parasal değeri yaklaşık 1,9 milyar lira oldu’’. Deniliyor.
***
Bilindiği gibi tüketicilerimiz mal ve hizmet alımlarında yaşadıkları uyuşmazlıklarını doğrudan Tüketici hakem heyetlerine yaptıkları gibi elektronik ortamda da yani e devlet üzerinden de yapabilmekteler yılın ilk dört ayında e devlet üzerinden yapılan hakem heyetlerine yapılan tüketici şikayetleri ise ‘’2024 yılının ilk dört ayında yapılan başvuruların yaklaşık yüzde 67’si (162 bin 876 adet başvuru) e-Devlet üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirilirken elektronik başvuru yönteminin tüketiciler tarafından daha fazla tercih edildiği gözlendi’ ’denilen  Bakanlığın açıklamasında tüketici hakem heyetlerinin 1995 yılından beri faaliyetlerine devam ettiği ve Tüketici hakem heyetleri tarafından bugüne kadar yaklaşık 17 milyon uyuşmazlık yargıya intikal etmeden karara bağlandığı ifade ediliyor. 
*** 
Tüketicilerimiz mal ve hizmet alımlarında mutlaka malın faturasını, garanti gerektiren mallarda garanti belgesini almalılar ve mal alımlarında kalite ve fiyat araştırması yapmalılardır. Hizmet alımlarında detaylı sözleşme yapmaları uyuşmazlık durumunda haklarını aramaları açısından önemlidir.