Tüketiciler olarak son birkaç yıldır ihtiyaçlarımızı daha çok internet üzerinden yapıyoruz. Kovid-19 virüsünün başlamasıyla birlikte İnternet üzerinden alışverişler daha da arttı. Ancak internet üzerinden yapılan alışverişlerde zaman zaman sorun yaşıyoruz. Bazı internet sitelerinden sipariş etmiş olduğumuz mallar ya istediğimiz gibi gelmiyor veya malı hiç göndermiyorlar gibi sorunları yaşayabiliyoruz. İnternet üzerinden yapılan alışverişleri 6502 Sayılı Tüketicinin korunması hakkında Kanun ve mesafeli satış sözleşmeleri yönetmeliği tüketiciye mesafeli alışverişlerinden ’’ on dört gün içinde her hangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir’ ’demiş ve tüketiciye cayma hakkını vermiştir.
***
Mesafeli satış sözleşmeleri Yönetmeliği’nde Cayma hakkı;’’ Tüketici cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir. ’diyor
***
Tüketicilerimiz mesafeli satış sözleşmesinden ’’ on dört gün içinde her hangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir’ hakkı olsa da bazı durumlarda cayma hakkı bulunmuyor. Nedir o sözleşmeden cayılamayacak olan İstisnaları durumu? Mesafeli satış sözleşmeleri yönetmeliğine göre ‘’Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:
***
İlgili yönetmeliğe göre’ ’Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya hizmetlere ilişkin sözleşmeler, Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler, Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler. Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan, iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler. Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler. Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmelerden Tüketicilerin cayma hakları yoktur. Mesafeli satış sözleşmelerinden bu şartlar oluşması durumunda mesafeli satış sözleşmesinden cayma hakkımızı kullanamayız. Bu nedenle yapacağımız alışverişleri bilinçli yapmalıyız.