Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulunun geçtiğimiz günlerde tüketicileri doğrudan ilgilendiren ve tüketicileri mağdur eden firmalar hakkında önemli kararlar alarak firmalar hakkında yaptırımlar uygulamış. Alınan karaların reklam yolu ile tüketicileri yanıltarak ürün satan firmalara yönelik olduğunu ve tüketicileri mağdur eden ürün reklamlarının durdurulması ve cezai işlem yapılması yönünde olduğunu görülüyor. Ticaret Bakanlığı reklam kurulu kararlarına göre yapılan açıklamada ‘’ Reklam kurulunun 346 sayılı toplantısında karara bağlanan 175 adet dosyadan 147’si mevzuata aykırı bulunurken söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile toplam 20.100.269-TL idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir. Ayrıca, Kurul tarafından 3 adet dosya hakkında bu cezalarla birlikte erişimin engellenmesi kararı verilmiştir’ ’deniliyor.
***
Geçtiğimiz yıllar da tüketici şikayetleri arasında ayakkabı şikayetleri önemli yer tutmuştu.Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu geçtiğimiz günlerde yapmış oldukları toplantıda tüketicilerden gelen şikayetleri değerlendirmiş ve tüketici şikâyetleri reklam kurulunun gündeminde yer almış, kurul gerekli incelemeleri sonunda aldıkları kararlar Bakanlığın internet sayfasın da kamuoyu ile paylaşılmış ve yapılan açıklamada  ‘’ Sahte ve taklit ayakkabı reklamları reklam kurulu gündeminde kurulun bu ayki toplantısının önemli gündem maddelerinden bir tanesini de taklit ayakkabı reklamları oluşturmuştur. Ayakkabıda ürün güvenliğinin sağlanması ve tüketici sağlığının korunması amacıyla özellikle sosyal medya mecralarında görülen koruma altındaki markaların logo ve diğer ayırt edici unsurlarının tüketicinin yanıltılmasına yol açacak şekilde kullanıldığı taklit ayakkabı reklamlarıyla ilgili yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde reklam kurulu tarafından reklam mevzuatını ihlal ettiği değerlendirilen 17 adet reklam veren hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar verilmiştir’’.
***
Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu ‘’Tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaların ele alındığı toplantıda öne çıkan birkaç konuya aşağıda yer verilmiştir.’’ denilerek aldıkları kararları şöyle açıklıyor
Tüketicilerin çevre konusundaki duyarlılığının artmasıyla birlikte son dönemde reklam verenlerin tüketicilerin bilgi eksikliğini istismar edecek biçimde “çevresel beyan” içeren reklamlara yer verdikleri görülmüş olup, tüketicilerin “yeşil aklama” da denilen bu yöntemle alışveriş tercihlerinin yanlış yönlendirilerek aldatılmasının önlenmesi amacıyla Bakanlığımızca gerekli çalışmalar titizlikle yapılmaktadır. Bu kapsamda, Reklam Kurulu gıda, giyim ve dayanıklı tüketim sektörlerinde faaliyet gösteren 4 farklı şirketin reklamlarında yer alan “doğa dostu”, “doğayı senin kadar düşünen” ve “iklim dostu” gibi çevreye ilişkin genel beyanların gerekli bilgiler verilmeden ve tüketiciler nezdinde belirsizliğe neden olacak şekilde kullanıldığı, ayrıca inceleme konusu reklamlarda yer alan çevreye ilişkin iddiaların ispatlanamadığı gerekçeleriyle söz konusu reklamlar hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar vermiştir. 

Tüketicilerin doğaya ilişkin hassasiyetinin yeşil aklama yoluyla istismar edilmesinin önüne geçebilmek için Reklam Kurulu tarafından sektöreler bazda yapılan incelemeler aralıksız olarak devam etmektedir. Reklam Kurulu’nun ‘’346 sayılı toplantısında verdiği bu kararlarla birlikte yılın ilk altı ayında Kurul tarafından toplam 931 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulmuş olup aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 811 adet dosya hakkında durdurma cezasının yanı sıra toplam 127.433.779-TL idari para cezası uygulanmıştır’’.
***
Tüketiciler olarak bizlerde yanıltıcı reklam yolu ile satış yapanları mutlaka Ticaret Bakanlığı reklam kuruluna şikâyet etmeliyiz bu konuda tüketiciler olarak bilinçli olmalıyız ve fırsatçılara fırsat verilmemelidir.